lunes, 7 de diciembre de 2009

Metàfores

La metàfora tutorial: l’ordinador com a tutor.

Fa referència al model tradicional d’ensenyament-aprenentatge. L’ordinador fa de tutor. El que explica la lliçó és el mestre o l’ordinador, les respostes les fan els alumnes i l’avaluació, les fa el mestre o l’ordinador.

Aquesta metàfora la relacionaríem amb el joc de JClic, ja que primer explica que significa cada material químic, el següent exercici fa a l’alumne expressar els coneixements que acaba d’aprendre i per últim, és la pròpia màquina la que identifica els errors. Per tant, en aquest programa, l’ordinador fa de tutor.

La metàfora de la construcció: l’ordinador com a alumne.

L’alumne és qui controla l’ordinador. A través de l’ordinador el nen descobreix, ell és qui ensenya donant instruccions a l’ordinador per indicar-li el que ha de fer. Per tant, el mestre passa a un segon pla.

Per això aquí classificaríem al WinLogo, perquè com ja he esmentat abans, l’alumne dóna instruccions a la tortuga per tal d’anar creant figures. Amb aquest programa el nen pot aprendre per exemple, els graus que ha de girar per fer una L, etc.

La metàfora del laboratori: l’ordinador com a simulador.

Permeten un aprenentatge per descoberta. La llibertat de l’alumne és més limitada que en el Logo per exemple.

Per això aquesta metàfora va clarament lligada amb el programa Crayon Physics, perquè l’alumne pot fer el que vulgui amb la bola, però sempre dins d’uns paràmetres establerts.

La metàfora de la caixa d’eines: l’ordinador com a eina.

L’ordinador ens hauria de servir per gestionar i organitzar informació. En aquesta metàfora situarem el “Word”, el dictat que vam fer, i que després ens va corregir un company, ja que el “Word” no substitueix l’ús del llapis, sinó que fomenta una actitud de revisió i correcció actives.

No hay comentarios:

Publicar un comentario